Технічні характеристики наведено без певного порядку, а це означає, що вищі характеристики не обов’язково важливіші за наведені нижче. Давайте приступимо до цього.

Важлива специфікація 1 - HDR

У двох словах HDR означає складну систему підсвічування. Екран із підтримкою HDR має кілька зон підсвічування, тоді як прості панелі TN, VA та IPS повинні задовольнятися однією зоною. Заради простоти ми можемо сказати, що одна велика «лампочка» живить панель без підтримки HDR, тоді як кожна панель із підтримкою HDR живиться від кількох «ламп» меншого розміру, які можна вимкнути окремо за потреби.

ROG Zephyrus M16 GU604VY

Це робить екран HDR здатним відображати не лише різні кольори, але й різноманітні рівні яскравості. Уявіть собі нічне небо: мільярди зірок яскраво сяють у темряві навколо. Панель IPS не зможе відобразити цю темряву у всій її красі; хоча субпікселі докладуть усіх зусиль, щоб заблокувати світло, випромінюване підсвічуванням, вони не всемогутні. Тепер міні-світлодіодний екран виконає свою роботу краще, оскільки роботу субпікселів сприятиме контролер панелі, який затемнює світлодіоди («лампочки») у місцях, де все має бути непроглядно.




OLED-екрани за визначенням підтримують HDR, оскільки їх червоні, зелені та сині субпікселі самі випромінюють світло, а не просто блокують або пропускають світло, випромінюване підсвічуванням. Вимкнення субпікселя OLED призводить до значної зміни інтенсивності кольору та яскравості.

Якісна панель HDR робить перегляд фільмів та ігри ще приємнішими. Будь ласка, тримайтеся подалі від дисплеїв, які позначені як сумісні з DisplayHDR 400. Вони не мають кількох зон підсвічування і тому насправді несумісні з HDR, як видно з таблиці нижче.

Важлива специфікація 2 - Яскравість

Ми вимірюємо це в канделах на квадратний метр (що дорівнює нітам) за допомогою пристрою калібрування монітора i1 Pro 2 від X-Rite. Пікова яскравість – це те, наскільки яскравою стає найяскравіша пляма при 100% яскравості під час відображення чистого білого; найнижча яскравість – це те, наскільки яскравою є найяскравіша пляма при 0% яскравості під час відображення чисто білого. Перший важливий для використання при денному світлі, тому має бути якомога вищим, оптимальним є 300 ніт і більше, тоді як другий має значення під час використання пристрою в темній кімнаті, тому має бути якомога нижчим.




Хоча дисплеї з підтримкою HDR здатні забезпечувати досить високу яскравість протягом короткого періоду часу, вони не будуть настільки яскравими під час відображення повсякденних програм, таких як редактор електронних таблиць.

Хоча з більш яскравими екранами легше працювати в більшості умов, пристойний коефіцієнт контрастності робить кольори яскравішими, і тому такий же бажаний, як і висока яскравість. Щоб обчислити коефіцієнт контрастності, ми встановлюємо яскравість дисплея на 100%, потім змушуємо його відображати повністю чорне зображення та вимірюємо, наскільки яскравим воно стає в нітах. Це значення називається рівнем чорного. Коефіцієнт контрастності дорівнює поділенню яскравості екрана на рівень чорного. Оптимальними вважаються значення вище 1000:1.

Важлива специфікація 3 - 3D




Це його передбачення не справдилося, головним чином тому, що технологія не виправдала очікувань споживачів. Підсумовуючи, ідея більшості екранів і проекторів із підтримкою 3D полягає в тому, щоб ліве та праве око людини отримували дещо різні зображення, створюючи враження, що людина дивиться на тривимірні об’єкти, а не на плоску поверхню. Це вимагає використання громіздких активних окулярів, які, синхронізуючи поточну частоту кадрів, дозволяють лише одному оку з двох бачити зображення в певний момент часу. Ці окуляри викликають у людей швидку нудоту, вони рідко сумісні зі «звичайними» окулярами, і їх потрібно або часто заряджати, або прив’язувати до розетки. Не зовсім точно визначення зручності для користувача, чи не так?

Інший підхід полягає у використанні камер відстеження голови та очей, щоб трохи зміщувати зображення на дисплеї щоразу, коли користувач рухається. Це також має свої мінуси.




Найважливішим моментом, який слід враховувати, є те, що для повної насолоди від дорогого 3D-телевізора чи проектора потрібен належний 3D-контент, наприклад фільми, збережені на дисках 3D Blu-Ray, або добре оптимізовані ігри.

Зараз вкладати гроші в телевізор, монітор або проектор із підтримкою 3D – це не дуже хороша інвестиція.

Важлива специфікація 4 – Колірна гамма

Охоплення дисплею sRGB і покриття AdobeRGB/NTSC/P3 тісно переплітаються з глибиною кольору. 6-бітні TN і IPS панелі дешеві і досить поширені; вони обмежені лише 262 000 кольорами, що відповідає двом третинам спектру sRGB і 45% спектру NTSC. Останній, для цілей цієї невеликої статті, майже ідентичний AdobeRGB і DCI-P3.




8-розрядні IPS-панелі забезпечують 16 мільйонів кольорів, покриваючи 100% спектру sRGB і три чверті AdobeRGB, NTSC і P3. 10-розрядні панелі AMOLED забезпечують відтворення одного мільярда кольорів для покриття всіх форматів AdobeRGB, NTSC і P3. Досить кумедно, але наддорогі монітори професійного класу працюють аж до 14 біт.

Чи важливо це для звичайного споживача? Це так, оскільки кольори виглядають досить нудно на 6-бітних панелях з їх слабким покриттям sRGB. Ніхто не повинен витрачати гроші на дисплеї, які не здатні покривати спектр sRGB.

Важлива специфікація 5 – Щільність пікселів

Значення PPI вказує на те, наскільки легко розрізнити зображення на екрані зі звичайної відстані. Значення від 80 до 100 ідеально підходять для дисплеїв ноутбуків і моніторів ПК. Підніміться вище, і речі швидко почнуть ставати занадто малими, щоб їх побачити. 27-дюймовий монітор із роздільною здатністю 1920 на 1080 має щільність 82 PPI. Використовуйте sven.de, щоб обчислити значення PPI для вашого дисплея всього за кілька секунд.




Apple почала наполягати на вищих значеннях PPI з випуском свого iPhone 4 у 2010 році, і більшість інших компаній наслідували її приклад. Такі екрани вимагають масштабування ОС, щоб їхній вміст став легким для читання; 17-дюймовий ноутбук із екраном 3840 на 2400 фактично не відображає більшість речей із рідною роздільною здатністю, оскільки щільність пікселів 266 надто висока. Натомість більшість додатків і елементів інтерфейсу користувача візуалізуються приблизно в 1536 x 960, а ОС потім масштабує це на 250%. Імовірно, такий підхід робить шрифти чіткішими, а зображення більш природними.

Це ж стосується і телефонів. Якщо пристрій має роздільну здатність екрана 1440 на 720, він, швидше за все, відтворює майже все в 720 на 360 або близько того, а потім розтягує це на весь екран.

Висновок полягає в тому, що платити за надвисоку роздільну здатність і щільність пікселів не варто. Це особливо актуально для геймерів, оскільки за кожні кілька додаткових пікселів потрібно платити в кадрах за секунду.

Важлива специфікація 6 – Частота відповідей

Це час, який екрану потрібно для переходу з одного кольору на інший, а потім назад. (Деякі вважають, що достатньо лише першої частини, але зазвичай ми беремо до уваги обидві.)




ThorLabs PDA100A-EC — наш улюблений інструмент. Для кожного екрана, який потрапляє в безпосередній близькості від нас, ми вимірюємо показники відповіді GtG і BtW, тобто від 50% сірого до 80% сірого до 50% сірого і від чорного до білого до чорного. Більшість IPS-екранів досягають близько 30 мілісекунд, що нормально, але нічого особливого. Для ігор і перегляду відео зі швидкістю 60 кадрів/с потрібно 15 мс або менше. OLED-панелі є попереду, оскільки вони забезпечують швидкість відгуку менше 1 мс.

Чим менше швидкість відгуку, тим плавніше виглядає все, що відбувається на екрані для людського ока. Це важливіше, ніж думають більшість користувачів.

Чимало панелей, які стверджують, що забезпечують високу частоту оновлення, як-от 120 Гц, мають настільки повільну швидкість відгуку, що навіть не зможуть бездоганно відобразити відео зі швидкістю 30 кадрів/с. Технології адаптивної синхронізації, такі як G-Sync від Nvidia, можуть принести деяке полегшення, але вони можуть зробити дуже багато.




Важлива специфікація 7 – Співвідношення сторін

Це співвідношення між шириною та висотою дисплея в пікселях, виражене найменшими можливими цілими числами. Припустимо, перед нами екран 3840 x 2400. Якщо ми почнемо ділити обидва числа на 2, отримаємо

1920 x 1200 → 960 x 600 → 480 x 300 → 240 x 150 → 120 x 75
Немає способу отримати ціле число, поділивши 75 на два. Отже, давайте поділимо на 3

40 х 25
Тільки не знову! Добре, як щодо п'яти?

8 х 5
Зараз ми розмовляємо. Співвідношення сторін екрану становить 8:5. Однак більшість людей піднялися б вище і назвали б це 16:10, оскільки це полегшує порівняння з найпопулярнішим співвідношенням сторін 16:9.




Кажуть, що екрани 16:10, 3:2, 4:3 і 5:4 найкраще підходять для роботи, тоді як екрани 16:9, 18:9 і 21:9 найкраще підходять для споживання вмісту та ігор.

Важлива специфікація 8 - Режими субдискретизації

Відеосигнали HDMI і DisplayPort здебільшого складаються з даних про яскравість і колір для кожного окремого пікселя, який має відображатися на екрані. Звичайно, це набагато складніше, але давайте поки що залишимося простими.

Обидва інтерфейси мають свої обмеження, найважливішим з яких є пропускна здатність або кількість гігабіт, яку вони можуть передати за секунду. З великою кількістю дисплеїв із високою роздільною здатністю та високою частотою оновлення пропускну здатність легко вичерпатися.

Саме тоді постає питання, на чому економити пропускну здатність. Роздільна здатність, частота оновлення та точність кольору – це три параметри на вибір. Оскільки більшість користувачів не сприймуть зниження частоти оновлення, не кажучи вже про роздільну здатність, натомість точність передачі кольору буде знижена.




Це означає, що дисплей буде переключено з найкращого варіанту 4:4:4 на 4:2:2 або, що ще гірше, 4:2:0. Багато інформації про колір буде втрачено, і якість зображення значно погіршиться. Ось короткий допис TechPowerUp про кілька випадків саме такого характеру.

У графічному драйвері вашого комп’ютера або ноутбука ви можете перевірити, який режим субдискретизації зараз використовується та які режими підтримуються монітором.